Brian

 



Jeg er en mand på 45 år, som har været aktiv med fodbold og løb det meste af mit liv. Derudover startede jeg i Loop fra åbningen af det, i Odense Sø.

Jeg har lagt rigtig mange timer i cirkeltræning samt styrke øvelser, men var kørt lidt sur i dette, og kunne ikke se fremgang. 10 Km og Halv maraton har jeg løbet en del gange, men manglede redskaber til at opnå bedreresultater.

Lasse præsenterede mig for Odense Funktionel Træning, og jeg var lidt skeptisk til at starte med. Hvad skulle styrketræning og pulstræning, som ikke var løberelateret kunne gøre for mine 21 kilometer tider?

Første mål jeg satte med Lasse var at optimere mine løbetider, og så måtte vi se, hvor det bar henad derfra.

Jeg startede med at træne på hold hver mandag omkring August 2017. Det er utroligt givende, vi har et kanon sammenhold på holdet, der nu også er blevet døbt "Sammen-Hold" og støtter hinanden igennem hver træning.

I dag træner jeg mandag og onsdag på hold, samt enkelte dag for mig selv, men med en klar plan for restitution så jeg ikke overtræner.

Vi træner en blanding af tung og udholdenhedspræget styrketræning, vi kører en masse Air Bike og skubber en slæde (Prowler), vi kører cirkeltræning med kropsvægt, helkropsøvelser og vægte. Det er hårdt og super sjovt samtidigt og så er det aldrig det samme, men altid tilpasset til hvem der er på holdet!

Da næste halvmaraton nærmede sig, spurgte jeg Lasse om råd til gennemførelsen. Vi lagde en plan for tider der skulle holdes løbet igennem, altså tid pr. kilometer. Og forbedrede min tid med 4 minutter med et kæmpe overskud. Det var slet ikke gået op for mig, hvor effektivt det kunne være at have en plan og det skulle vise sig at fortsætte i de næste halvmaraton.

Halvmaraton Storebælt 1t 39m

Halvmaraton H. C. Andersen 1t 37m

Halvmaraton Fruens Bøge 1t 33m

Samlet forbedring på 6 minutter på 10 km, og 13 minutter på halvmaraton på under 4 måneder. Det er meget på hvad jeg har fået at vide er en rimelig god tid i forvejen.

Hele vejen har jeg kunne spørge Lasse til råds, han har givet mig råd om både hviledage, anden træning, løbetider og hvad jeg skal spise og drikke, for at opnå det optimale.

Mine løbe resultater taler for sig selv, og næste mål er 1,30 på halvmaraton.

Jeg kan mærke en tydelig forbedring, rent løbemæssigt - men hele min fysik har også forbedret sig og jeg har tabt adskillige kilo, siden jeg startede i August 2017. Min kone siger, at jeg aldrig har været flottere, og tøjet bliver også købt i noget mindre størrelser nu.

Jeg ser min træning, som en investering i mig selv.

OFT får de varmeste anbefalinger herfra, det giver rigtig meget rent fysisk, men også mentalt.

Med venlig hilsen

Brian Pedersen



Mangler du også hjælp?

Vi er eksperter med mange års erfaring indenfor både forebyggelse, genoptræning og træningsoptimering.

Book behandling/træning »



Kommentarer fra Fysioterapeuten:

Brian begik mange klassiske fejl i sin træning frem mod bedre halvmaraton tider.

- Brians styrketræning var meget ensformigt, hvilket typisk betyder, at hans fremgang og udvikling begynder at halte lidt efter 3-6 måneders træning uanset hvor hårdt man kæmper.

- Brian brugte meget tid på fx en Crosstrainer med langsom og "svedig" konditionstræning. Hos en motionist på så højt niveau som Brian, så er det egentligt bare spildte kalorier. Når grundformen er på plads (og også gerne før), så bør skal konditionstræningen bestå af Høj Intens Interval Træning (HIIT), som primær prioritet og længerevarende konditionstræning med submaksimal puls som sekundær prioritet. Brian manglede altså et konditionsboost, som vi gav ham på en meget sikker måde gennem vores intense Assault Airbike træning.

- Sidst men ikke mindst, så manglede Brian tung styrketræning med et meget højere element af balance og koordination - og det kan du ikke få igennem klassisk maskintræning. Her skal du over og arbejde med frivægte, hvor støttemuskulatur og musklen i sin helhed bliver meget mere effektivt belastet og udvikler sig væsentligt bedre.